Spel på surfplattor
Idag finns fler spel än någonsin för Android och iOS och det har förstås primärt att göra med att det finns stora pengar att tjäna här för spelutvecklarna. Var och varannan person har ju idag en smartphone eller surfplatta i sitt hem och det är en enorm potentiell kundbas.
Enklare att utveckla spel idag
En annan bidragande faktor är att det idag är avsevärt mycket enklare att utveckla spel, både till mobila enheter och datorer. Tack vare kraftfulla spelmotorer som Unity och Unreal Engine behöver man idag nästan inte kunna programmera för att utveckla vissa typer av spel. Istället kan man fokusera på de mer kreativa aspekterna som grafik, ljud, bandesign och handling. Att det inte längre är så tekniskt komplicerat öppnar för nya typer av indieutvecklare, så vi får en bredare mångfald av spel.
Att utveckla spel som en hobby till att faktiskt kunna börja tjäna pengar på sina spel kan dock vara ett stort steg. Man måste då starta ett eget företag med allt vad det innebär. Kanske vill man enbart fokusera på att utveckla sitt spel och inte behöva lägga ner tid på allt tråkigt pappersarbete som det innebär att driva ett företag. Som tur är finns då andra företag där man kan få hjälp med rekrytering av sådan personal i Stockholm, Malmö eller var man nu har sitt säte.
Når spelare i nya grupper
Det riktiga genombrottet för surfplattor får väl sägas ha kommit 2010 i samband med att Apple lanserade sin första generations iPad. Året därefter började det även dyka upp surfplattor som körde Android. Spelen var till en början ganska enkla eftersom hårdvaran i den tidens surfplattor inte tillät allt för avancerad grafik. Surfplattorna gjorde dock att helt nya grupper, som kanske tidigare aldrig hade spelat spel på en dator, började ladda ner och spela små spel på sin mobil eller surfplatta. Det intuitiva gränssnittet med en pekskärm bidrog förmodligen mycket till det, samt enkelheten att ladda ner och installera spel från appbutiken.
Gratis spel med en hake
Till en början var det standard att ta betalt ett fast pris för ett spel, det som idag kallas premiumspel. Men idag har free to play-modellen blivit helt dominerande. Det innebär att spelet är gratis att ladda hem och spela, men är sedan strösslat med små irritationsmoment som påtvingade väntetider, vilka man kan hoppa förbi genom att betala några kronor. Det här har visat sig vara en mycket mer lönsam ekonomisk modell för spelföretagen, tyvärr ofta på bekostnad av spelglädjen.
Dagens spel till surfplattor och mobiler är grafiskt betydligt mer avancerade än vad de var för den första generationens iPad. Nu finns till exempel portningar av PC-spel som Fortnite, PUBG och Call of Duty Mobile. Nyligen släppte dessutom Bethesda spelet The Elder Scrolls: Blades som är en mobilanpassad variant av det omåttligt populära actionrollspelet Skyrim. Rent grafiskt är det snyggare än det nu åtta år gamla Skyrim då grafikkretsarna i dagens mobiler och surfplattor bland annat tillåter avancerade grafiktekniker som PBR (Physically Bbased Rendering).