Teams istället för Skype

Som många känner till läggs nu Skype for Business nu ned och ersätts av Microsoft Teams. Teams är en större satsning av Microsoft och man kan nu samarbeta inom ett team på ett smartare sätt. Funktionerna som återfanns i Skype finns även här och plattformen bygger på något man kallar intelligent kommunikation. Teams kan lättast sammanfattas som ett virtuellt mötesrum där inbjuda deltagare samtalar, chattar, delar anteckningar och filer, skapar grupper och kanaler. Varje team kan ha sin egen chat-tråd och större projekt går att bryta ned i mindre kanaler där relevant information når de personer som är berörda.

Skillnaden är klienten

Det har inte varit lätt för användarna att förstå riktigt vad skillnaden blir, annat än att Teams är mer utav en helhetslösning. Man har helt enkelt byggt upp en modernare arbetsmiljö för användarna att kommunicera och utbyta filer och videosamtal på ett enkelt sätt. Det går att ha igång flera arbetsgrupper samtidigt och många företag som exempelvis bemanningsföretag får stor nytta av flexibiliteten i Teams. Tanken är att underlätta produktiviteten inom ett företag och vara bättre rustad för framtiden när fler funktioner önskas av användarna.

Lätt att komma igång

En av fördelarna med Teams är att det är lätt att komma igång och gränssnittet känns bekvämt och har en låg inlärningskurva. Eftersom Teams är integrerat med O365 går det utmärkt att jobba i de välbekanta programmen tillsammans med Teams, exemplevis Powerpoint. Teams kommer (förhoppningsvis) fungera bra på alla enheter och är bättre rustad för mobil användning.

Relevanta grupper

I Teams samarbetar människor effektivare när det går att skapa relevanta grupper och anpassa alla kanaler. Stödet medger även att externa gäster kan bjudas in. Det går att spela in möten och därmed dela med sig av information till personer som inte kunnat delta. Teams arbetsyta är chatbaserad och varje team kan skräddarsy vad som ska finnas på ytan allt baserat på vilken information som teamet behöver. Kommunikationen anpassas efter behovet för stunden, allt ifrån allmän chatt, videosamtal och ljudinspelningar. Eftersom allt är molnbaserat når man enkelt Teams var man än befinner sig, via en Mac, PC eller en mobil enhet. Teams passar bäst för den kommunikation som sker i den inre kretsen och de arbetsgrupper som verkar inom den egna organisationen. Det blir också en mer visuell upplevelse när varje planering har en egen anslagstavla. Det går att kategorisera uppgifter efter vilka personer uppgifterna har tilldelats.

Kostnadfritt

Upp till 300 användare går att ansluta utan kostnad med ett begränsat lagringsutrymme på 2GB per användare. Integrationen med övriga O365 program möjliggör at kunna arbeta med dokument direkt i Teams med samma gränssnitt. Schemaläggning av Outlook-möten kan direkt föras över från alla olika konversationer. I office 365 familjen ingår program som Powerpoint, Word och Excel.